MALZEMELEREGiTiMBiZHABERLERDUYURULAR

Ana sayfa>Egitim

Dağcılık.::.Su Sporları.::.Kaya Tırmanışı.::.Kayak.::.Orientring.::.Yürüyüş.::.Temel

İPLER
Ana İp : 10 -10,5 veya 11 - 12 mm kalınlıkta olan ipler tek başına, 8 ile 9 mm. arasında ki ipler ikiye katlanarak kullanılır.
10 mm .tek ip = 1500 - 5000 m.
10,5mm. tek ip = 7000 - 10000 m.
11 mm. tek ip = 11000 - 19000 m.
Arasında kullanılır.
8,5mm. x iki ip = 17000 - 19000 m.
Arasında kullanılır.


Yardımcı İp : 8,5 ve 8 mm. den aşağı iplerin tümü yardımcı ip olarak adlandırılır. Emniyet kemerini bağlamada kullanılacaksa iki - üç kat, ara emniyet istasyonunda kullanılacaksa iki kat olmalıdır. 5 mm. altında ki ipler ne kadar katlanırsa katlansın kullanılmamalıdır.

Perlon Bant : Expres bant ve açık olarak bulunur.


Ekspres Bant : Ara emniyet noktalarında kullanılır. Dinamik özellik taşırlar. Tırmanışta ekspres bant kalmamışsa perlon banta perlon bant düğümü atılarak expres bant elde edilmiş olunur.

İp Birliği ve İp Grubu
Ara Emniyet Noktaları : Lider tırmanıcının düşerek asılı kaldığı noktaya ara emniyet noktası denir. (Lider giden dağcının düşüşünü azaltan noktaya denir.)
Düşüş Faktörü : Lider giden dağcının ara emniyet noktasına uyguladığı düşme şokudur.
Düşüş Faktörü
Düşüş Mesafesi
Düşüş İp Boyu
10 x 2 = 20 m / 10 = 2 Faktör.
Eğer ara emniyet noktası konulmuş olsaydı.
5 x 2 = 10 m / 10 = 1 Faktör olacaktı.
Daha iyi anlayabilmeniz için Bir problem çözelim :

30m. Yükselmiş son 4 metrede ara emniyet noktası var. Düşüş faktörü nedir?
8 m.
4 x 2 = ----------------- = 0,26 Faktör.
30 m.

Tırmanmada en önemli işlerden biride ana emniyet noktalarının bulunmasıdır.

1 - Ana emniyet noktasından sonra ilk uygun yere (noktaya) ara emniyet noktası kurmak hem sizin, hem malzemenizi kurtarmış olacak, hem de şokun etkisini azaltacaktır.
Tırmanan her dağcı 3 m. den sonra ara emniyet noktasını kurması lazım. 3 m. den sonraki 1 m. den 3 m. ye kadar mümkünse bir ara emniyet noktası gerekir. Mümkünse her 3 ila 5 m. ara ile ara emniyet noktalarını koymak gerekir.
2 - Bir dağ ipinin 1200 ile 1800 kg. çekeri vardır.
11 mm. = 1200 x 1800 kg
x2 = 2500 kg
İpin ara emniyet noktasındaki çekeridir.
Ara emniyet noktası 2500kg. yükü kaldırabilmelidir.

3 - Ara emniyet noktalarında kullanılan karabina, ekspres bant, yardımcı ip ve malzemeleri malzeme çekerinin birbirine yakınlık göstermesi gerekir.

Ara Emniyet Noktaları Kaç Metrede Bir Yerleştirilmeli
Genelde ara emniyet noktaları bir ip boyunca (50m. bir ipte - ½ lik bir iptir.) her 3 - 4 m. de bir yerleştirilmelidir. Her tırmanışta en az 12 ekspres bant almak gerekir.
Ara emniyet noktası alırken aynı çatlağa birden fazla malzeme çakılmamalıdır.
Ara emniyet noktasının dağcıyı koruması dışında ki amacı 5 tanedir.

1. 1 - Korunma
2. 2 - Dinlenme
3. 3 - Dolaylı yardım
4. 4 - Doğrudan yardım
5. 5 - Güç toplayabilmek amacıyla aşağıya iniş noktası olarak.

Açıklamaları :
1a. Normal konumda emniyet alma.
2a. Gerekli yorgunluğu giderme.
3a. Ara emniyet noktalarında takozlardan uzanmak suretiyle yararlanarak dolaylı yardım alınmış olunur.
4a. Negatif noktalara yerleştirilen ara emniyet noktaları artı bir tırmanma imkanı sağlar.
5a. Yukarıdaki bir noktadan güç bittiği zaman yardımcı arkadaştan yardım alarak bir sete inerek gerekli enerjiyi toplamayı sağlar.

Emniyet alan kullanıcı devamlı tırmanış rotasını değiştirmelidir. Yan gçişlerde uygun noktalarda ara emniyet noktaları koymak gerekir.
Setli tiplerde her ihtimale karşı bir ara emniyet noktaları almak gerekir. Pandül riskinin olduğu yerlere ara emniyet noktaları almak gereklidir.
Ara emniyet noktalarında ekspres bantların uzunluğu çok olmalıdır. Rota üzerinde sapmaların yakınlık ve uzunluk derecelerine göre uzun ve kısa perlonlar kullanılmalıdır. Bu ipin zig zak çizip ipin sürtünme kat sayısını azaltacaktır.

İki İpin Avantajları
İki ipin avantajı daha fazladır. Daha az eskir. Her hangi bir travers tırmanışında pandül atmayı, yan kaymasını engeller. Bir birinden uzak duran emniyet noktalarını hat üzerine geçmesini sağlar. Yapay tırmanış yapmak gerektiğinde yapay tutamak sağlar. Bir ipin zarar görmesi halinde diğer iple tırmanışa devam edile bilir. Sekizli halkasında iki ipin sürtünüşü tek ipin sürtünüşünden daha fazladır.
Buna karşın dez avantajı sadece fazla bir ağırlık yapmasıdır.
Tek İpin Avantajı
Ana tırmanma tipi tırmanışlar tek ipe göre yapılır. İki ipe nazaran daha hafiftir. Tam bir ip boyu iniş sağlayamaz bu yüzden iki kat malzeme bırakmak gerekir.
Taş düşmeleri ve şok durumunda ipin tamiri mümkün olabilir.
İNİŞ İSTASYONLARI VE İNİŞ TEKNİKLERİ
İlk yapılacak şey ana emniyet noktasından kendi emniyetimizi almalıyız. İkinci kurulacak iniş istasyonu ip bitmeden kurulmalıdır.
1 - Zorunlu haller dışında en az iki emniyet noktasından iniş istasyonu kurulmalıdır.
2 - İniş istasyonları mutlaka en emniyetli noktalardan bulunmalıdır.
3 - İniş istasyonları daima sabit alınmalıdır. (İki nokta bulunmalı, bu iki nokta perlonla yada yardımcı iple desteklenmeli, sonra ana ip bu noktaya sabit bir şekilde kurulur. Bunun amacı hareketli bir iniş istasyonu sağa sola savrulmamızı ve rotadan çıkmamıza neden olacaktır. Bunu sabit şekilde yaparsak bu zararlı etkenlerden korunmuş oluruz.)
İniş istasyonlarında şunlardan yararlanabiliriz :
a) İniş istasyonları kaya ve sabit ağaçların gövdelerinden yararlanılabilir.
b) Tekniğe uygun aşağıya çekerli sıkıştırma aletleri veya sikkeler ile.
c) Kum saati veya babalar yardımı ile.

İNİŞ İSTASYONLARI BU MALZEMELERLE NASIL ALINMALI
Baba üzerinde yapılacaksa perlonla sarılıp bir lup çevrilerek ve ya en az 7 mm. lik yardımcı iple sarılıp bir lup atılarak karabinaya geçirilmesidir. Bunun dez avantajı sabit olmaması yani ipin sağa sola hareketli olmasıdır.
Kum saatlerinde iki tur perlon bant dolayıp perlon bant düğümüyle birleştirdikten sonra karabinayı takın.

Bizim Malzemelerimizle İniş İstasyonu Kurmak
Zorunlu hallerde iki nokta almak gerekir. Sikkeye doğrudan ana ipi geçirmemek gerekir. İki sikkeye perlon bant veya yardımcı ipi birbirinden geçirip ana ipi de bu ipe bağlamak gerekir. Takozlarda ise yardımcı ipi veya perlon bantı üç dört kat takozlara dolamak gerekir.

NOT : Çift ip kullanılıyorsa birbirine bağlamak için balıkçı düğümü atmak gerekir. Ayrıca bu ipler iki farklı renkte olmalıdır.
Dağlarda bulunan sikke, takoz, perlon, ip ve benzeri şeyleri kesinlikle kullanmayınız. Veya zorunlu kalmadığınızda çekiçle vurarak kontrol ediniz.

Keskin yüzeylerden ipleri uzak tutmak gerekir. Yada çekiçle kayayı ovalleştirmek gerekir.
İki emniyet noktası alınırsa perlonla bu iki nokta birleştirilir. Ve bir kördüğüm veya sekizli düğümü atılır. Sonra bir lup atılarak ana ip geçirilerek böylece sabit bir nokta alınmış olunur.
İki ip kullanırken bu iplerin uclarına kör düğüm atılarak birleştirilir
İlk inen dağcı yukarıdaki gibi emniyetli bir nokta bularak kendisini emniyete alarak ipten çıkar. Diğer dağcı ise prusiğini atarak malzemeleri toplayıp aşağıya iner.

Ana Sayfa
Bize Mail Yollamak icin Tiklayin