KAYA
TIRMANISINDA TEMEL BILGILER
Derleyen: Sevinç PELIT
UYARI!
Kaya Tirmanisi ciddi yaralanma hatta ölüm riski tasimaktadir.
Bu yazi Temel Egitim ve Gelisim Egitimi almis dagcilara yönelik
olarak hatirlatma amaçli hazirlanmis olup, kaya tirmanisi egitimi
için yeterli degildir.
Kaya Tirmanisi ile ilgilenenlerin; Dagcilik Federasyonu, Il Temsilcilikleri,
Dagcilik Kulüpleri ve Üniversitelerin Dagcilik Kollarinin
açmis oldugu kurslara katilmalari gerekmektedir.
Bir Alpin Tirmanisinda kolay bir rota ve kisa bir mesafe çikisi
söz konusuysa tirmanis için bir çift bot ve basit
malzemeler yeterli olabilir. Ancak tirmanma mesafesi fazlalasip rota
zorlugu arttikça ek tirmanis malzemeleri güvenlik açisindan
zorunlu hale gelir. Bu malzemeler rota boyunca belirli mesafelerde
kullanilarak tirmanis güvenligi saglanir.
Genel olarak tirmanicilardan en tecrübeli olani Lider Çikisi
yaparak emniyet almaya uygun noktalarda ve düsme aninda minumum
risk olusturacak mesafelerde ara emniyet noktalari alir.
Yine uygun bir noktada veya ip bitiminde öncelikle kendini emniyete
aldigi bir ara istasyon kurarak digerlerinin emniyetli bir sekilde
çikisini saglar. Emniyet ekipmanlarinin ve kullanimlarinin
bilinmesi hayati önem tasimaktadir. Bu arada üç nokta
kuralini, yükün ayaklarda oldugunu, ellerin denge için
kullanildigini hiç bir zaman hatirimizdan çikarmamaliyiz.
DÜSME FAKTÖRÜ
Düsülen mesafenin, verilen ipe oranina düsme faktörü
denir. Kesinlikle faktör 2’ ye düsülmemelidir.
EMNIYET EKIPMANLARI
SIKKELER
Kaya çatlaklarina çakilarak emniyet alinan
metal çivilere sikke denir. Sikkeler, profil, universal, biçak,
yaprak ve halkali inis sikkeleri olarak siniflandirilabilir. Profil
sikkeler, genis çatlaklarda, universal sikkeler her türlü
çatlakta güvenle kullanilir. Yaprak sikke derinligi az
olan çatlaklarda, halkali inis sikkeleri ise inislerde kullanilir.
Sikkeler yumusak ve sert olmak üzere iki çesittir. Yumusak
sikkeler çatlagin seklini alir ve 500 kg yük çeker,
sert sikkeler ise çatlak içerisinde egrilmeden ilerler
ve 2500 kg yük çeker.
TAKOZLAR
Her ne kadar bazi çikislarda emniyet için perlon bant
ve karabin halkalar yeterliyse de teknik tirmanislarin pek çogunda
ara emniyet noktalari alma ve istasyon sabitlemede çesitli
teknik malzeme kullanimi gerekmektedir. Bu malzemelerin en önemlilerinden
biri; degisik sekillere sahip metal bir uç ve buna bagli ip
veya telden olusan bir sapi olan takozdur. Takozlar kayadaki çatlaklar
yerlestirilerek ve saplarina karabin takilarak kullanilirlar.
Sikkeler göre daha hafif ve takilmasi daha kolay oldugu gibi
kayalara zarar vermezler ve çekiç kullanimi gerektirmezler.
TAKOZ SAPLARI
Genel olarak küçük baslikli takozlarda tel saplar,
daha büyük baslilarda ise ip saplar kullanilir. Tel sapli
takozlarin avantaji takilip çikartilma kolayligidir. Ancak
bu tip takozlarda sapin esnek olmamasi sebebiyle tirmanicinin ipteki
ani bir hareketi ile yerinden çikabilirler. Oysa ip sapli olanlar
daha esnektir.
Genel bir kural olarak ip geçme deliginin çapi 6 mm’den
küçük takozlara tel sap takilir, çünkü
daha ince ipler düsme aninda soku tasiyamaz.
Ip takilan takozlarda ipe mutlaka çift balikçi dügümü
atilmali ve tirmanicinin agirligini tasiyip tasimayacagi test edilmelidir.
Ip saplarinin uzunlugu tirmanicinin tercihine göre degisebilir.
Kimi tirmanicilar tasima kolayligi açisindan ipi kisa tutarken
kimisi ekstra perlon kullanmama açisindan uzun tutabilir.
Takoz alinirken basligi üzerinde leke veya çatlak olmamasina
ve ipin geçtigi kismin keskin olmamasina dikkat edilmelidir.
Aksi halde ip kesilebilir.
KARABINLER
Kilitli veya kilitsiz olabilir. En çok kilitli D karabin kullanilir.
HMS yarim kazikta kullanilan bir karabindir.
Iyi bir karabin hafif ve güçlü olmalidir. UIAA standart
damgasi bulunmali ve kaç kg çekebildigi üzerinde
yazmalidir. Kapilari çok iyi açilip kapanmalidir.
IPLER
Ana ipler belirli bir esneklige sahip olduklarindan Dinamik Ipler
olarak adlandirilirlar. Yardimci ipler ise statiktir yani esnemezler.
Ipler iki çesittir. Tam iplerin çapi 10 mm’den
büyüktür ve tektirler. Yarim iplerin çapi 10
mm’den küçüktür. En çok çapi
8, 8.5 mm olan ipler kullanilir. Yarim ipler çifttirler.
Dikkat Edilecek Noktalar:
1-Ipler sert kaya yüzeylere sürtünmemelidirler.
2-Tas düsmelerine dikkat edilmelidir. Böyle bir durum oldugunda
zedelenen bölüm kör dügüm ile atlanmalidir.
3-ipin üzerine ayakkabi ve kramponla basilmamalidir.
4-Buzul daha keskin oldugundan çok dikkatli kullanilmalidir.
Kazmayi koyup ipi üzerinden geçirmek gerekir.
5-Ipleri günes altinda birakilmamalidir.
6-Islak ip sekizlide çok hizli kayar, bazen de prüsik
tutmaz bu nedenle çok dikkatli olunmalidir.
Ipler boyuna %13, enine %3 esnerler ve standart 45-50 m uzunlugundadirlar.
KAYA TIRMANIS AYAKKABILARI
Alpin Kaya Tirmanislarinin çogunlukla dag botlariyla yapilabilmesine
karsin bazi kayalarin zorluk dereceleri daha spesifik ayakkabilarin
kullanilmasini zorunlu kilar. Bunlarin bir kismi hafif ve esnek, bir
kismi ise daha sert ve agirdir. Birinci kisimdakiler sürtünme
faktörünün önem tasidigi düz ve kisa duvarlarda,
ikinci kisimdakiler daha az egimli ve uzun tirmanislarda tercih edilir.
KASK
Kask her tür tirmanis sirasinda olmazsa olmaz bir malzemedir.
Tirmaniciyi yalnizca yukaridan düsecek taslardan degil, düsme
sirasinda basta meydana gelebilecek yaralanmalardan da korur.
MALZEMENIN TASINMASI
Karabin, takoz gibi malzemelerin tasinmasi için omuz askisi
kullanilir. Omuz askisinin boyu rahatça çikarilip takilabilecegi
kadar uzun, malzemenin ayaga dolanmasini önleyecek kadar kisa
olmalidir.
Genel kural olarak takozlarin herbiri bir karabine bagli olarak önden
arkaya dogru, küçük numaradan büyüge dogru
siralanir. Yine önde tel sapli, arkaya dogru ip sapli takozlar
bulunur. Karabinlerin agzi asagiya ve disa dogru olmalidir.
Bazi tirmanicilar malzemelerini emniyet kemerine takarak da tasimaktadirlar.
MALZEME MIKTARI
Malzeme miktari tirmanisin zorluk derecesine, uzunluguna, çatlaklarin
yapisina ve genisligine, tirmanicinin kisisel beceri ve tercihine
göre degisebilir.
Takoz ve karabin sayisinin fazla olmasi sik ara emniyet noktalari
alinarak maksimum güvenlik saglamasi açisindan iyiyse
de (özellikle bilinmeyen rotalarda), agirlik fazla olacagindan
tirmanicinin dengesini kaybetmesine veya daha fazla efor sarfetmesine
sebep olabilir. Ayni zamanda her saniyenin önem tasidigi bir
durumda tirmanicinin uygun takozu bulmasini da zorlastirabilir.
Genel olarak serbest tirmanislarda degisik ebatlarda 10-20 arasi takoz,
10-15 kilitsiz karabin, bir kilitli karabin, 8-10 kisa perlon ve en
az bir uzun perlon yeterlidir.
TAKOZ SATIN ALMA
Yeni yeni Lider Çikisi yapmaya baslayan bir tirmanicinin baslangiç
için çok fazla takoz almasina gerek yoktur. Çünkü
bu asamada zaten farkli ve fazla miktarda takoz ve tecrübe gerektiren
zorlu rotalarda liderlik yapmamalidir. Normal olarak 8 adet takoz
yeterli olacaktir. Gerekirse takozlari partneri ile kombineli olarak
kullanabilir. Zamanla tecrübesi arttikça veya daha deneyimli
tirmanicilara danisarak bütçesine uygun degisik tip ve
boyutta takozlar satin alabilir.
En popüler olanlar stoper ve hekzantrik takozlardir. Stoperlerin
kenarlari iki farkli kalinliktadir. Hekzantrik olanlarin simetrik
veya asimetrik 3-4 farkli kalinlikta kösesi vardir. Bir çok
tirmanici her ikisini de kullanir.
EMNIYET ALMA VE ISTASYON KURMA
Karabinler her emniyet sisteminde kullanilan ekipmanlardir. Kullanimlari
hakkinda dikkat edilmesi gereken bir kaç önemli nokta
vardir. Kilitsiz karabinlerde agiz kismi mutlaka asagi ve disari dogru
bakmali, kesinlikle kayaya dönük olmamalidir. Aksi halde
düsüs sirasinda kayaya çarpip açilabilir.
Karabinlerden geçen ipin burkulmamasina dikkat edilmelidir,
yoksa ip dönerek karabinin agzini ters yöne çevirip
açilmasina neden olabilir.
AGACA EMNIYET ALMA
En fazla uygulanan sistemlerden biridir. Uzun bir perlon veya ip agacin
agacin etrafindan iki kat geçirilerek dügümlenir,
karabin takilir ve karabinden ip geçirilir.
Perlon veya ip saglam olmasi açisindan gövdenin alt kismina
geçirilmelidir. Sig köklü, zayif ve kurumus gövdeli
agaçlar risklidir ve tercih edilmemelidir.
KAYA ÇIKINTILARI, KUM SAATLERI
Kaya çikintilarinda emniyet almada agaçtakiyle ayni
yöntem uygulanir.
Burada dikkat edilecek husus kayanin sok yediginde yerinden oynamamasi,
saglam yapida olmasidir. Bunu anlamak için kaya yerinden oynatilmaya
çalisilarak veya kayaya vuruldugunda çikan ses kontrol
edilerek (tok olmali) test edilir. Eger emin olunamiyorsa kayaya emniyet
alinmamalidir. Kimi tirmanicilar hiç emniyet almamaktansa riskli
kayaya emniyet alirlar. Ancak unutulmamalidir ki herhangi bir düsme
durumunda emniyet alinan çürük kaya da düserek
tirmanici için ekstra bir tehlike yaratacaktir.
Emniyet alirken kayalarin içinde olusan, içinden ip
geçirilebilen oyuklar da (kum saatleri) kaya yapisi saglam
ve kalin olmak sartiyla kullanilabilir.
SIKKE VE BOLT KULLANIMI
Her ne kadar sikke ve bolt kullanimi kaya yapisina zarar vermeleri
sebebiyle önerilmese de tirmanicinin kullanimlarini bilmesinde
fayda vardir. Genelde ara ve ana istasyonlarda, takoz kullaniminin
uygun olmadigi kayalarda emniyet amaciyla kullanilirlar. Bir çekiç
yardimiyla kayaya çakilip sabitlenir. Sikke ve bolt çakilirken
çatlagin iki yanina vurularak kontrol edilmelidir. Çikan
ses tok olmalidir. Bu saglamliga isarettir. Eger kayalar bu sirada
ufalaniyorsa ve kof ses çikiyorsa kaya yapisi zayif ve çürük
demektir.. Bu durumda birden fazla emniyet noktasi olusturulmalidir.
Sikke çakilirken giderek tiz bir ses çikmaya baslar.
Bu sikkenin güvenilir oldugunun göstergesidir.
Sikke çakarken dogru açi önemlidir. Açi
90 dereceden küçük olmalidir, 60 derece ideal açi
olarak degerlendirilir.
Yumusak sikkelerin en az 1/3’ü, sert sikkeleri en az 1/2’si
çatlaga el ile sokulabilmelidir. Çekiç ile vurmaya
bundan sonra baslanilmalidir.
Sikke çatlaga tam girmiyorsa perlon bant kullanilarak kuvvet
kolunun kisaltilmasi daha güvenlidir.
Egri sikke ve boltlari çekiçle düzeltmeye çalismak
yanlistir, malzemeye daha fazla zarar verebilir. En iyisi bunlari
hiç kullanmamalidir.
TAKOZ KULLANIMI
BASIT YERLESTIRME
Takoz yerlestirme prensipte son derece basit gözükebilir.
Uygun bir çatlaga uygun büyüklükte takoz takilarak
içinde oynatmak suretiyle yerlestirilir. Ancak teoride basit
gözükse de pratikte beceri ve tecrübe gerektiren karmasik
bir istir. Herseyden önce takoz takilacak çatlagin yapisinin
ve genisliginin uygunluguna bakilmalidir. Çatlak, toprak ve
otlardan temizlenmis saglam kaya yapisina sahip olmalidir. Daha sonra
bu çatlaga uyacak uygun büyüklük ve yapida takoz
seçilmelidir. Ta-kozun yüzeyleri çatlak yüzeyleriyle
mümkün oldugu kadar fazla temas etmelidir.
Düsüs asagi dogru olacagindan takoz soku asagiya dogru tasiyacak
sekilde yerlestirilmelidir. Ip, takoz sapina takilan karabinin içinden
geçer. Bazen hareket kolayligi için karabin-perlon-karabin
üçlüsü kullanilir.
FRIEND
Yeni üretilen bir takoz tipi olan friend tirmaniciya normal takozlarin
kullanilmadigi veya yeterince güvenlik saglamadigi çatlak
tiplerinde büyük avantaj saglamislardir (disa dogru genisleyen
çatlaklar gibi). Kullanimi son derece basittir. Gövdedeki
çubuk asagi çekilerek kafanin küçülmesi
saglanir. Bu sekilde çatlaga yerlestirilen friend, çubuk
serbest birakildiginda tekrar genisleyerek çatlagin içinde
sikisir.
ISTASYONLAR
Istasyonlar tek noktali veya çok noktali olmak üzere iki
çesittir.
Tek noktali istasyonlarin avantaji 360 derece hareketli olmasi ve
az malzeme ile kurulmasidir. Ancak zayiftir, bu nedenle yük noktasi
çok iyi seçilmelidir.
Çok noktali istasyonlarin emniyeti en az iki emniyet noktasi
oldugundan daha fazladir.
Bir de inislerde kullanilan inis istasyonlari vardir. Onlar da tek
ya da çok noktali olabilirler.
LIDERLIK VE ARTÇILIK
ROTAYI PLANLAMA
Popüler tirmanis bölgelerinde mevcut haritalar sayesinde
rotayi belirlemek problem olmasa da Alpin Tirmanislarda bu önemli
bir konudur.
Ekip tirmanisa baslamadan önce rotayi iyice inceleyerek tirmanisi
kolaylastiracak noktalari, dogal kaya çatlaklarini, bacalari,
tutamak ve basamaklari, kaya kiriklarini, emniyet alinabilecek küçük
agaçlari not etmelidir. Seçilecek rotanin ip boyunca
mümkün oldugunca düz bir hat izleyecek olmasi tercih
edilmelidir. Sik sik yatay geçis yapma zorunlulugu hem ip boyunu
kisaltacagi hem de takozlardaki gerilimi arttiracagi için istenmeyen
bir durumdur.
Ayrica çikis esnasinda çikisin yarim birakilmasi olasiligi
düsünülerek inise uygun rotalar da not edilmelidir.
EMNIYET NOKTALARI SEÇIMI
Tirmanici ara istasyon veya ara emniyet noktasindan yükseldikten
bir süre sonra tekrar emniyet alinmasi gereken bir noktaya gelecektir.
Yapilacak ilk is rahat hareket edebilecegi genislikte bir yer bulmaktir;
aksi halde bir kaç dakika sürebilecek bu islem tirmaniciyi
tehlikeye düsürecek sekilde yorarak düsmesine sebep
olabilir. Ancak her zaman uygun bir yer bulmak mümkün olmayabilir.
Böyle bir durumda tirmanici hos olmayan üç seçenekle
karsi karsiya kalir.
-Asagiya inmek ve daha alt bir noktada uygun bir yer aramak,
-Yorgunluktan bitap düsene kadar umutsuzca o noktadan emniyet
almaya çalismak,
-Daha uygun bir nokta bulabilmek için tirmanisa devam etmek.
Bu tatsiz seçeneklerle karsilasmamak için tirmanis sirasinda
rotanin üst kismina sik sik göz atilmali, zor durumda kalmadan
emniyet alinmalidir. Herseye ragmen aranilan uygun nokta bulunamazsa
ki, bu her tirmanicinin basina gelebilir, panik yapmamak, hizla karar
verip hemen uygulamaya geçmek önemlidir.
Emniyet için uygun ve rahat bir yer bulundugunda sira uygun
çatlak ve takoz seçimine gelir. Takoz seçimi
yapilirken ayni büyüklükteki takozlarin hepsini birden
kullanmamak, rotanin üst kisimlarinda daha gerekli olabilecegini
düsünerek bir-iki tanesini alikoymakta fayda vardir.
Son olarak emniyet noktasi olustururken dikkat edilecek diger bir
husus da arkadan gelenin malzemeleri toplarken çok zorlanmamasina
dikkat etmektir.
IP YÜRÜTME
Eger ip rotasi zigzaglar çizerek ilerliyorsa ve ip direkt olarak
takoza bagli karabinden geçiyorsa (perlonsuz) ciddi miktarda
ip sürtünmesi olusabilir ve tirmanici riske girebilir. Gerekli
yerlerde karabinlere perlon takilarak ve ipi perlonun ucundaki karabinden
geçirerek bu risk azaltilabilir.
Eger bir balkonun hemen altindan emniyet aliniyorsa burada da perlon
kullanilip ip uzatilarak ipin kayanin sivri kösesine sürtünmesi
engellenmelidir.
Ipin zigzag yapmasi takozlarin üzerinde gerilim ve çekme
yaratarak yerinden oynatabilir. Yerinden çikan bir takoz düsme
aninda digerlerinin üzerindeki baskiyi arttirarak onlarin da
yerinden çikmasina neden olabilir ve olusacak fermuar etkisi
tirmaniciyi büyük bir tehlikeye atabilir.
Perlon kullanimi bu durumu ortadan kaldiracaktir. Ancak bu durumda
da düsme mesafesi artmaktadir.
Diger bir çözüm de, emniyet alirken karsit takoz
yöntemi kullanmaktir. Bu yöntemin dezavantaji fazla miktarda
malzeme kullanilmasi ve ip sürtünmesinin tam olarak ortadan
kalkmamasidir.
Eger rota düz bir çizgide ilerliyorsa ip direkt olarak
karabinlerin içinden geçirilebilir, ancak bu durumda
dahi tel sapli takozlara dikkat edilmelidir. Sert ip hareketleriyle
takoz yerinden oynayabilir.
Tirmanici rota boyunca her emniyet noktasini basli basina degerlendirmelidir.
EMNIYET ALMA SIKLIGI
Evrensel düsme korkusu yüzünden bazi tirmanicilar emniyeti
çok abartarak hemen her hareketlerinden önce emniyet alma
ihtiyaci duyarlar. Bu durum malzeme, zaman ve güç kaybina
yol açacagi gibi tirmaniciyi akici bir tirmanisin zevkinden
mahrum eder. Öte yandan kimi tirmanici da sov yapma istegi veya
yetersiz gözükmeme endisesi yüzünden gerektiginden
az emniyet alma egilimindedirler ve bir düsme durumunda karsilasabilecegi
kalici sakatlanma veya ölüm riskini gözardi eder. Önemli
olan yeterli ve yerinde emniyet almaktir.
Tirmanici kayanin yapisina, mevcut ekipmana, rotanin uzunluguna, zorluguna
ve kisisel becerisine göre nerede ve ne siklikla emniyet alacagina
karar vermelidir. Genel kural kisinin kendisini güvensiz hissettigi
yerde emniyet almasidir.
Emniyet alma sikligi kadar alinan emniyetin güvenilirligi de
son derece önemlidir. Ne kadar sik alinirsa alinsin düsüs
sirasinda tirmanicinin emniyetini saglamayacak kadar zayifsa alinan
emniyetin hiç bir faydasi yoktur.
Son olarak emniyet noktalarinin düsme faktörü 2’nin
altinda olacak sekilde alinmasina dikkat edilmelidir. Düsme mesafesi
arttikça emniyet noktasinin ve tirmanicinin üzerindeki
yük ve sokun artacagi unutulmamalidir.
YAN GEÇISLERDE(TRAVERSLERDE) EMNIYET ALMA
Bazi tecrübesiz lider tirmanicilar yan geçislerde geçisin
yalnizca zor kisimlarinda emniyet alip diger kisimlarda buna gerek
görmezler ve arkadan gelen tirmaniciyi pandül yeme riskiyle
karsi karsiya birakirlar.
Eger rota traversten sonra dik olarak yukari dogru devam ediyorsa
traversin sonunda 90 derece olusturacak sekilde emniyet alinmamalidir
Diger bir alternatif artçinin emniyetinin ikinci bir iple alinmasidir.
YÜK TASINMASI
Yükün agirligi çikisi zorlastiracagindan veya rota
boyunca baca çikislari olabileceginden rotanin tümünde
veya bir kisminda yük ikinci bir iple yukari çekilebilir.
Eger ip yeterince uzun ve rotanin zor olan etabi kisaysa yük
ipin en sonuna baglanir ve uygun bir kayanin üzerine yerlestirilir.
Artçi da ipin biraz üstünde ipe girer, zorlu etabi
geçtikten sonra yükü çekerek yanina alir.
Yükü yukari çekerken buz kazmasi gibi sivri ve kesici
aletlerin ayri tasinmasinda fayda vardir.
Tirmanis sirasinda yükün iple çekilmesinin bazi dezavantajlari
da vardir. Yükü paketlemek ve baglamak zaman ve güç
kaybidir. Yukari çekilmesi sirasinda çarptigi noktalarda
tas ve kaya düsmesine yol açarak asagida kalanlari tehlikeye
sokabilir.
MALZEMEYI TOPLAMAK
Lider emniyetli noktaya ulasip ipten çikar çikmaz artçi
çikis için hazirlanmaya baslamalidir. Istasyonu topladiktan
sonra herseyden önce çantasini yükleyip etraftaki
bütün teknik malzemeyi omuz askisina takip, etrafina son
bir kez göz atmali, birsey birakmadigindan emin olmalidir.
Ip boyunca malzemeler toplanirken, örnegin; takoz, karabin-perlon
grubundan olusan bir emniyet sistemini sökerken önce takoz
sökülerek omuz askisina takilir, sonra sirayla karabin-perlon
ve karabin tek tek sökülerek askiya takilir. Böylece
malzemelerin düserek kaybolmasi önlenir. Sökülmeden
askiya veya emniyet kemerine takilacak malzemeler tirmanicinin ayagina
takilarak tehlike yaratabilir.
KISISEL SORUMLULUK
Tirmanis sirasinda güvenlik için uygulanan teknik ve kurallar
kisiye yüzde yüz emniyeti garantiliyemez.
Her tirmanicinin kendi özellik ve becerisine göre gelistirdigi
güvenlik sistemi olmasina karsin, herkes için geçerli
olan genel güvenlik kurallari vardir. Tirmanici bu teknik ve
kurallari uygularken mekanik bir sekilde degil, altinda yatan nedenleri
bilerek uygulamalidir. Aksi halde karsilasabilecegi risklerin kontrolünü
ve yapmasi gereken tercihleri, olmasi gerektigi kadar hizli ve saglikli
saglayamaz.
Kaynak: Mountaineering Freedom Of The
Hills
.........
ileri
>>>